HenkenKrissie.reismee.nl

Einde van Europa?

Hallo allemaal,

Vanmorgen de andere buurtjes uitgezwaaaid. We hebben het redelijk goed voor elkaar. De dag ervoor al de andere buurtjes en nu deze. Nog effe en we staan tussen allemaal buitenlanders. Nederlanders zijn er in Nederland genoeg hahahaha.

De hele ochtend wat aan gekeuteld. Kris wilde een was draaien en ik ben aan het lezen geslagen. Al 5 boeken verslonden. Nu met de laatste bezig. Ik heb echter hier in de bieb nog een boek van Ludlum gevonden van 900 blz dus daar beleef ik de rest van de vakantie wel een uitdaging aan.

We hebben afgesproken dat we Lissabon uitstellen tot volgend jaar. We gaan van hier, over een week, naar Nazere. Vanuit daar kunnen Fatima en de tuinen nabij Lissabon bekijken.

Vandaag onbewolkt en in de schaduw 30 graden. Om te stikken dus. We zijn rond 13:00 uur in de auto gestapt en zijn richting het einde van europa gereden. Het meest zuid-westelijk deel van Europa wel te verstaan. Plaatsje Sagres en S.Vicente. Daar val je letterlijk van het land af als je niet uitkijkt. 75 meter naar beneden lokt de azurblauwe zee. Prachtig. Zie de bijgevoegde foto`s. Aan zee was het beter uit te houden. We hebben een prachtige tocht gemaakt langs het westelijk deel van Portugal en hebben strandjes bekeken waar we morgen een bezoek aan willen brengen. Dat is wel iets dichter bij huis. Burgau, waar er een strandwacht en eenrestaurant bij is.

Bij de vuurtoren koffie gedronken en foto`s gemaakt. De vuurtoren beschijnt km`s ver over de zee. Niks spectacel. Zie onze Brandaris op een van de eilanden. Maar toch leuk om eens gezien te hebben. Net onder Aljezur hebben we een mooi uitkijkpunt gevonden. Arrifana. Het was rond 4 uur en de surfers gingen massaal de zee op in klasjes. Er stond toen een windkracht 5 denk ik. Dus mooie golven om te leren. Het was een hele trip naar beneden dus dat hebben we maar niet gedaan. Maar wel een ijsje en de menu kaart bekeken. Dat scheelt een hoop. Bijna dehelft, dan waar wij zitten.

We hebben een prachtige weg gereden. Wat ons opvalt is dat het erg groen is overal. Nu is het zo dat Portugal (Algarve) een tropisch klimaat heeft. Het regenseizoen is Oktober. Dan regent het bijna de gehele maand. Voor de rest is het droog.

De terugreis hebben we de grotere weg genomen. Het was nog warm en we wilden nog effe zwemmen in het luxe zwembad. Op de camping snel nog effe een boodschap gedaan en toen zwemmen. Het water warmt al aardig op. Het is niet meer, heel klein, koud. Maar warmer dan 19 graden is het niet.

Kris had lekker gekookt en het was mijn beurt om af te wassen. Douchen en klaar maken voor wederom een nacht. We zijn al 4 weken op stap. Het vliegt om, voor je het weet zitten we weer in het koude Nederland. Jullie zorgen maar voor wat warmer weer als we over4 week thuis komen. Anders blijven we hier. Er staat genoeg te koop voor weinig. Mooi uitzicht op zee en de temperaturen komen nooit onder de 17 graden te liggen.

We zullenhet de kinderen maar niet aandoen.

Jongenlui tot morgen en slaap zacht. Er wacht weer een strak blauwe lucht op ons, in ieder geval hier in Portugal